اگر میخواهید زیبایی خانه خود را بهبود بخشید، پس روشنایی حیاط و بالکن آن‌ را در اولویت قرار دهید. نورپردازی صحیح حیاط خانه شما باعث برجسته شدن عناصر معماری و گیاهان در شب شده و جذابیت خانه شمارا چند برابر میکند. چراغ‌های حیاط یکی از پرطرفدارترین لوازم روشنایی هستند که معمولاً در مسیرهای بیرونی یا ورودی برای تامین امنیت و زیباسازی خانه مورد استفاده قرار میگیرند. در اینجا سعی داریم چراغ‌های حیاط و بالکن را معرفی و بررسی کنیم.

چراغ حیاط و بالکن چیست

یکی از مهمترین عوامل زیباسازی ساختمان‌ها، نورپردازی است که با استفاده از چراغ‌های محوطه، از جمله حیاط و بالکن انجام میشود. این چراغ‌ها با داشتن تنوع در طرح (سنتی و مدرن) و رنگ نور، جزو پرطرفدارترین محصولات روشنایی بشمار میروند. استفاده از این روشنایی همچنین باعث افزایش امنیت فضای باز خانه میشود. چراغ‌های حیاط در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده میباشند. این نوع نورپردازی مانند روشنایی داخل ساختمان، طبق اصولی خاص مانند اندازه محوطه انجام میشود.

مزایای استفاده از چراغ‌های حیاط و بالکن

ما زمان و هزینه قابل توجهی را صرف زیباسازی حیاط‌ خود میکنیم تا بتوانیم در طول روز از آن لذت ببریم و به محض غروب خورشید به داخل خانه برگردیم. اما با نورپردازی اصولی، حیاط شما حتی در شب هم جذاب خواهد بود. در اینجا چند مزیت از نورپردازی حیاط را بررسی میکنیم.

۱- استفاده از فضای باز در شب

یک سیستم نورپردازی در فضای باز می‌تواند مکان را حتی پس از تاریکی نیز قابل استفاده کند و به شما زمان بیشتری برای لذت بردن از آن را بدهد. این نوع نورپردازی با طراحی مناسب می تواند حیاط معمولی شما را به مکانی ایده آل برای استراحت حتی پس از غروب آفتاب تبدیل کند.

۲- برجسته شدن المان‌ها

با نصب چراغ‌های حیاط و بالکن، نمای بیرونی تاریک خانه را به ساختمانی جذاب با  نمایان کردن ویژگی‌های خاصی مانند آلاچیق، باغچه و حتی درختان تبدیل کنید. این چراغ‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود هستند و به راحتی می‌توانید طبق سلیقه خود، ظاهر خانه را زیباتر کنید.

۳- بهبود ایمنی و امنیت

از چراغ‌های حیاط برای هدایت افراد در امتداد مسیرها یا برای روشن کردن پله‌ها یا مناطق ناهموار برای کاهش خطر لیز خوردن استفاده کنید. این نورپردازی می‌تواند دید خوبی را به شما و همسایه‌ها دهد و احتمال ورود سارقان را کمتر کند.

انواع روشنایی حیاط

دانستن انواع نورپردازی حیاط به شما کمک میکند تا نورپردازی مناسب خانه خودرا انتخاب کنید. در اینجا انواع این نورپردازی را بررسی کنیم.

  • چراغ مسیر

 به روشن شدن مسیرها جهت افزایش امنیت و زیبایی کمک می‌کند.

تعدادی چراغ مسیر
  • پایه چراغ چمنی

گزینه‌ای ایمن برای فضاهای بزرگ است. این پایه چراغ‌ها یکی از تنها انواعی هستند که می‌توانند در هر جهت بدرخشند.

  • چراغ سردری

به روشنایی ایوان یا در ورودی خانه کمک میکنند. این چراغ‌ها با روشن نگه داشتن اطراف خانه امنیت و زیبایی ایجاد میکنند.

یک نوع چراغ سردری
  • چراغ دفنی

این نوع چراغ‌ها به گیاهان حیاط شما روشنایی زیبایی را می‌بخشد.

  • چراغ‌های باغی

قرار دادن این نوع چراغ‌ها در فضای باغ، ویلا و فضای سبز میتواند گیاهان را به زیبایی نشان دهد. مهمترین ویژگی چراغ‌های باغی قدرت روشنایی آنهاست.

تعدادی چراغ باغی
  • چراغ دفنی زیر آب

اگر حیاط شما فواره، استخر و یا حوض دارد، این نوع چراغ‌ها به زیباتر شدن حیاط کمک می‌کنند.

  • چراغ پله‌ای

این نوع چراغ معمولا روی دیوار کنار پله در فضاهای باز استفاده میشوند.

  • پروژکتور

پروژکتورها بدلیل روشنایی بالا و محدوده پوشش گسترده‌ای که دارند جزو بهترین نوع چراغ فضای آزاد برای روشن کردن مناطق بزرگ هستند.

  • چراغ وال واشر

وال واشر چراغی جدید است که از کنار هم قرار گرفتن چندین لامپ LED ساخته میشود. از این چراغ برای روشن کردن دیوارها و انواع سطوح، آبنما و … استفاده میشود.

چراغ والواشر

انواع جنس پایه چراغ‌های حیاط

یکی از دلایل پرطرفدار بودن چراغ‌های حیاطی، مقاوم بودن آن‌ها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی است. این چراغ‌ها در برابر رطوبت، باران و برف، مقاوم هستند و زنگ نمیزنند.

پایه این چراغ‎ها به دو دسته‌ی آلمینیومی و فولادی تقسیم میشوند.

  • پایه‌های آلومینیومی

پایه‌های آلومینیومی سبک وزن اما با دوام هستند. مهمترین ویژگی این پایه‌ها مقاوم بودنشان در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مانند گرما، سرما، بارش برف و باران و تابش نور خورشید است. از دیگر مزایای این پایه میتوان به مقاوم بودن آنها در برابر زنگ زدگی اشاره کرد. بدلیل کیفیت بالای این پایه‌ها، قیمت آن‌ها نسبت به سایر جنس‌ها گران‌تر است.

  • پایه‌های فولادی

پایه‌های فولادی از پایه‌های آلومینیومی محکمتر بوده و احتمال سرقت آنها کمتر است و وزن بیشتری را تحمل میکنند. برای پوشش این پایه‌ها میتوان از گالوانیزه گرم هم استفاده کرد که عمر آنها را تا حداقل ۳۰ سال بالا میبرد. جوشکاری روی این نوع پایه‌ها به راحتی امکان پذیر است.

2 دیدگاه

  • این مقاله برای من بسیار خوب و مفید بود. من همیشه دنبال نکاتی برای بهبود روشنایی فضای باز خانه بودم و این مقاله با معرفی انواع چراغ به پیاده سازی روشنایی حیاط و بالکن کمک میکنه. توضیحات انواع پایه چراغ ها هم کامل بود و توی انتخاب چراغ برای حیاط من بسیار ارزشمند بود! ممنونم از وبسایت خوبتون!

  • این مقاله درباره روشنایی فضای باز واقعا برای من کاربردی و مفید بود! من به تازگی مکانی برای کافه با فضای باز خریداری کردم و به دنبال ایده برای نورپردازی اصولی فضای باز بودم و این مطلب به سوالات من پاسخ داد و دقیقا همونی بود که دنبالش بودم! ممنون از نویسنده این مطلب!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *