پایه چراغ خیابانی

امروزه پایه چراغ‌های خیابانی جزو مهمترین تجهیزات ترافیکی بشمار میروند. این پایه‎‌ها برای تامین نور در معابر و خیابان‌ها در شکل و ارتفاعات مختلف (معمولا بین ۶ تا ۱۲ متر) مورد استفاده قرار میگیرند. این پایه‌ها به سه دسته مدور، چند وجهی (معمولا ۶ تا ۸ وجهی)  و مخروطی تقسیم میشوند که در این مقاله قصد داریم دو نوع پایه ۸ وجهی و مدور را بررسی کنیم.

پایه چراغ ۸ وجهی

پایه چراغ‌های ۸ وجهی، نوعی سازه روشنایی هستند که معمولا برای روشنایی در معابر از آنها استفاده میشود. این پایه‌ها بدلیل هزینه پایین و نصب آسان پرطرفدار هستند. جنس این پایه‌ها معمولا از ورق فولادی با ضخامت ۳ یا ۴ میلی متر و جنس ST37 با نوع پوشش گالوانیزه گرم است. در اینجا با این نوع پایه‌ها و مراحل تولید آن آشنا میشویم.

تعدادی پایه 8 وجهی

انواع پایه چراغ ۸ وجهی از نظر ارتفاع

این پایه چراغ‌ها با ارتفاعات مختلف تولید شده و در خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، پارک‌ها و غیره استفاده میشود. نور چراغ این پایه‌ها بدلیل ارتفاع بالایی که دارند چشم رانندگان را اذیت نمیکند. جنس بدنه این پایه‌ها از جنس فولاد ST37 و پوشش آن گالوانیزه گرم است که در برابر ساییدگی، زنگ زدگی و خوردگی مقام میباشد.

مراحل تولید پایه چراغ ۸ وجهی

برای تولید یک پایه چراغ ۸ وجهی ابتدا باید توسط دستگاه گیوتین ورقه‌های فولاد را برای اجزای مختلف پایه مانند بدنه، بیس پلیت و سایر قسمت‌ها برش بزنیم.

تعدادی ورقه فولادی
یک دستگاه گیوتین

در ادامه ورق‌های فولادی‎ برش خورده را با دستگاه پرس بریک بصورت چند وجهی خم کاری میکنیم و سپس روی بدنه نقاطی را برای اتصال جوش میدهیم.

یک دستگاه پرس بریک
یک دستگاه پرس بریک و خمکاری ورق فولادی

در مرحله بعد با جوش زیر پودری یا co2 دو لبه پایه چراغ را متصل میکنیم تا پایه به شکل چند وجهی در بیاید.

جوش زیرپودری یا co2

بدلیل ایجاد پلیسه در اثر برش و جوش باید لبه‌ ورق پایه چراغ را صاف و صیقلی کنیم. سپس باید نقاط خاصی را برای ایجاد دریچه روی بدنه پایه چراغ برش بدهیم در نهایت بعد از کنترل کیفی، این محصول برای ایجاد پوشش به واحد گالوانیزه گرم منتقل میشود.

پایه چراغ مدور یا لوله‌ای یا گرد

یکی دیگر از انواع پایه روشنایی خیابانی، پایه چراغ مدور است که در مسیرهای رانندگی استفاده میشوند. همانطور که از اسم این پایه پیداست، این پایه‌ها گرد و به شکل لوله هستند و سطحی صاف دارند. ارتفاع آنها متغیر (معمولا بین ۶ تا ۱۵ متر) است.

تعدادی پایه مدور یا لوله ای یا گرد

انواع پایه چراغ لوله‌ای از نظر ظاهر

این پایه‌هارا میتوان به دو نوع مدل پایه ساده و دکوراتیو تقسیم کرد و در این نوع پایه‌ها از ورق‌های فولادی یا آلومینیوم استفاده میشود.

کاربرد پایه چراغ لوله‌ای و ۸ وجهی

این پایه‌ها در خیابان‌ها، جاده‌های اصلی و فرعی، پارکینگ، مجتمعات مسکونی و تجاری، پارک‌ها و مناطق صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.

چراغ خیابانی لوله ای

پوشش

پوشش پایه چراغ‌های روشنایی میتواند از ۳ نوع کوتینگ گالوانیزه، رنگ الکترواستاتیک و رنگ پلی اورتان باشد. مقاومت پایه در برابر خوردگی و زنگ زدگی و حتی زیبایی آن به پوشش بستگی دارد. انتخاب پوشش به آب و هوای منطقه و بودجه بستگی دارد.

پوشش گالوانیزه بهترین نوع پوشش با عمر مفید ۵۰ سال است. پایه چراغ یک بار در وان اسید و باری دیگر در وان روی در حرارت ۴۰۰ درجه گالوانیزه میشوند. پایه چراغ‌های گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند. این نوع پوشش برای مناطق مرطوب بدلیل مقاومت بالا توصیه میشود.

پوشش رنگ الکترواستاتیک یا پودری یا کوره‌ای در رنگ‌های مختلف با مقاومت نسبتا بالایی مورد استفاده قرار میگیرند. بر خلاف پوشش گالوانیزه، این نوع پوشش بسیار در زیباسازی تاثیر دارد. مناطق مرطوب که نیاز به پوششی مقاوم و در عین حال زیبا دارند میتوانند دو نوع پوشش گالوانیزه و رنگ الکترواستاتیک را تهیه کنند. این نوع پایه هزینه بالاتری را خواهد داشت.

رنگ پلی اورتان نوعی رنگ صنعتی است که به نسبت دو پوشش قبلی مقاومت کمتری دارد.

قیمت

قیمت پایه چراغ‌ها به پوشش، فونداسیون، اندازه و قطر پایه بستگی دارد. با این حال قیمت پایه چراغ‌های لوله‌ای بدلیل وزن بالایی که دارند بیشتر از پایه چراغ‌های چند وجهی است.

3 دیدگاه

  • مقاله بسیار مفصل و کامل بود. من دقیقا دنبال مراحل تولید پایه چراغ ۸ وجهی بودم و این مطلب به من خیلی کمک کرد. هم بسیار جامع بود و سازه پایه چراغ مدور هم در بر گرفته و هم بسیار خوانا با زبانی ساده نوشته شده. من در حال آماده سازی پروژه‌ای برای نصب پایه چراغ لوله ای هستم و اطلاعات این مقاله خیلی بهم کمک کرد. بسیار ممنونم از نویسنده این مطلب برای اشتراک گذاری این مطلب مفید.

  • من از مقایسه پایه چراغ روشنایی مدور و چند وجهی واقعا لذت بردم! آشنایی با انواع این سازه ها برای من بسیار مفید بود و این مطلب به من کمک کرد تا بتوانم مزایا و معایب هر کدام را درک کنم. من نمیدونستم که قیمت پایه چراغ روشنایی گرد از پایه چراغ روشنایی ۸ وجهی گرون تره! واقعا از این مطلب استفاده کردم و برای من کاربردی بود. ممنون از سایت خوبتون!

  • مطلب برای من بسیار مفید بود! این مطلب روش ساخت پایه چراغ روشنایی رو به خوبی توضیح داده و خیلی قابل فهم و کامل بود! تمام مراحل رو به من به نحو احسنت آموخت! من هیچ اطلاعی درباره سازه‌ فلزی نداشتم ولی این مقاله جامع به من اطلاعات کاملی رو داد. ممنونم از نویسنده این مقاله برای به اشتراک گذاشتن معرفی سازه پایه لوله ای و چند وجهی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *