نورپردازی اصولی و صحیح

برای نورپردازی و شناخت سایه ها


نورپردازی صحیح همواره یکی از اصلی ترین پایه ها در ساختمان سازی ، فیلم  سازی و… است . با یک نورپردازی درست ، میتوان زیباترین آثار را خلق  کرد .

توجه داشته باشید که  یک نورپردازی اصولی و صحیح نیازمند مطالعات و تجربیات فراوانی در این زمینه است . برای آشنایی بیشتر با هنر نور پردازی و بررسی نکات مهم و تاثیرگذار در این مهم ، با نیکامهر همراه شوید :

هنر نورپردازی

درواقع نورپردازی یعنی استفاده از نور به منظور رسیدن به یک تصویر دلخواه ، از یک سوژه . که شامل استفاده از هر دو نوع نور طبیعی (خورشید) و نور های مصنوعی (لامپ و…) می شود . نور خورشید ، در بسیاری از مکان ها در طول روز، به عنوان منبع نور اصلی در نظر گرفته میشود . که تا حد زیادی به مصرف بهینه ی انرژی کمک میکند. نور طبیعی خورشید ، مطلوب ترین روشنایی در مواجهه با نیاز به نورپردازی محیط است . نوری استاندارد که منجر به درک صحیح ما از نورپردازی ، بازی با سایه ها و به طور خلاصه روشنایی می شود .

شناخت سایه ها

در یک نورپردازی صحیح و اصولی استفاده از سایه ها بسیار اهمیت دارد . چراکه سایه ها میتوانند با جهت های مختلف حس های متفاوتی را القا کنند. با توجه به اینکه سایه ها بسته به جهت منبع نوری تغیر میکنند ، در استفاده از جهت نور و ایجاد سایه ، باید نهایت دقت لازم رو به کار بگیریم . باید توجه داشته باشیم که سایه ها باعث خستگی چشم میشوند پس در استفاده از سایه ها زیاده روی نکنیم.

سایه ها در نورپردازی
سایه ها در نورپردازی از اهمیت بالایی برخوردارند

تعداد منابع نور

برای یک نورپردازی درست و صحیح نباید تنها از یک منبع نوری استفاده شود . البته که برای بعضی مکان های خاص تنها یک منبع نوری کافیست . ولی استفاده از چند منبع نوری مختلف میتواند بسیار مفید باشد . چراکه باعث خستگی چشم نمیشود و محیط روشن شده را برای دید ما مطلوب می کند .

میزان شدت نور

نورپردازی در اصل به صورت مستقیم به شدت نور تابیده شده از منبع نوری وابسته است . به این ترتیب ۲ نوع متفاوت از شدت نورپردازی وجود دارد :

  • Hard lighting یا نورتند و شدید : همانگونه که از اسمش پیداست این گونه نورپردازی را نورپردازی hard  میگویند که نور با شدت زیاد تابیده میشود مانند نور خورشید در هنگام ظهر
  • Soft lighting  یا نور با شدت کم و زاویه های نرم : در این نوع نورپردازی نورها به نسبت نوع قبل به صورت نرم تری (شدت کمتر) تابیده میشوند که بیشتر از نور های مصنوعی نشإت می گیرد .

زاویه تابش

زاویه تابش یکی دیگر از اصول یک نورپردازی صحیح است ، که باید توجه ویژه ای به آن شود . زاویه تابش مسیریست که نور به جسم میتابد . این مسیر میتواند متفاوت باشد . مانند:

تابش از رو به برو ( Radiation from the face )
تابش از پشت (Radiation from behind  )
تابش از زیر ( Radiation from below )
تابش از بالا ( Radiation from above )

جهت های متفاوتی نیز وجود دارد که با تغیر در زاویه منبع نوری میتوان به آنها دست یافت . جهت های تابشی که در اینجا گفته شده جهات اصلی هستند و با تغییر در آنها میتوان کاربرد های خلاقانه ایی به وجود آورد .

کارهایی که به یک نورپردازی اصولی کمک می کند :

استفاده کمتر از نور خورشید :

گرچه نور خورشید یک نور طبیعی است و مصرف انرژی خاصی ندارد اما استفاده بیش از اندازه از آن میتواند ایجاد ایجاد حرارت کند که باعث مشکلات بسیاری میگردد که باید بر اساس معماری ساختمان تنظیم شود .

کمک گرفتن از آینه ها :

استفاده از آینه هامیتواند باعث بازتاب بیشتر نور شود که کمک بسیاری به روشنایی محیط میکند و از طرفی احتیاج شما را به اضافه کردن منبع نوری جدید کاهش میدهد .

تقسیم محیط :

تقسیم بندی فضاهای مختلف با کاربرد های متفاوت برای نورپردازی میتواند تاثیر چشم گیری بر زیبایی محیط داشته باشد و از طرفی باعث میشود محیط کسالت بار نشود و چشم کاربر دچار خستگی کمتری گردد .

و اما در آخر، در صورت وجود نور خوب شما میتوانید بهترین ,وجه از محیط اطراف خود را ببینید پس بهتر است به نورپردازی توجه ویژه ای داشته باشید . باری شناخت بیشتر ویژگی های نور و انتخاب مناسب تر برای مکان مورد نیاز خود میتوانید به بخش مقالات ما در صفحه ی اخبار مراجعه کرده تا به روز ترین اطلاعات را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد .

2 دیدگاه

  • واقعاً این مقاله بسیار عالی بود! من همیشه به دنبال نورپردازی اصولی و صحیح اماکن بوده‌ام و این مطلب به من کمک بسیاری کرد. توضیحات جامع و کاربردی‌ای در این مقاله آمده است که به من کمک کرده است تا بفهمم چگونه محیط‌ها را با استفاده از نور بهینه، زیبا و مطابق با نیازهای آن‌ها روشن کنم. این مقاله به من اصول اساسی نورپردازی و نکات کلیدی مرتبط با نورپردازی در اماکن مختلف را آموخته است. با استفاده از این راهنما، می‌توانم محیط‌های روشن، دل‌نشین و جذابی را بسازم که از همه نظر مناسب باشند. بسیار ممنونم از اشتراک‌گذاری این اطلاعات مفید و آموزنده!

  • واقعاً این مقاله درباره نورپردازی اصولی و صحیح اماکن بسیار مفید و آموزنده بود. من به عنوان یک فردی که به طراحی داخلی و نورپردازی علاقه‌مندم، بسیار از محتوای این مقاله استفاده کردم. من حتی چند تکنیک جدید یاد گرفتم که می‌توانم در پروژه‌های آینده ام استفاده کنم. از این مقاله و توصیه‌های عملی و قابل اجراش بسیار سپاسگزارم و به همه افراد علاقه‌مند به نورپردازی پیشنهاد می‌کنم که آن را مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *