درجه ی حفاظت

درجه ی حفاظت لامپ ها و تجهیزات برقی از آسیب ها


درجه ی حفاظت یا IP . میدونستید به کمک درجه محافظت چراغ ها می‌تونید دوام و قدرتش در برابر عوامل خارجی رو بسنجید و با توجه به مکان نصب ، بهترین گزینه رو برای خرید انتخاب کنید ؟ این درجه به شما کمک می‌کند تا خریدی مناسب و در عین حال مقرون به صرفه داشته باشید . با نیکامهر همراه باشید :

کلمه IP، مختصرِ عبارت (Ingress Protection) و به معنی حفاظت در برابر ذرات ریزه است . درجه آی پی، دارای دو رقم با معنایی متفاوت است.

درجه حفاظت IP چیست؟

احتمالاً به دفعات با عبارت هایی مثل IP65 ، IP58 برخورد کردید . اما عبارت IP چیست و چه معنا و مفهومی دارد؟ اگر به مشخصات محصولات الکترونیکی که در فضای باز نصب میشوند توجه کنید عبارت IP رو میبینید . تجهیزات برق که در تاسیسات ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد معمولا دارای محفظه و بدنه ای هستند . قطعات و تجهیزات در آن محفظه ها جاسازی میشوند و باید متناسب با محل نصب انتخاب شوند تا کارایی مطلوب و مورد نظر را ایجاد کنند .درجه ی حفاظت IP  اصطلاحی در استاندارد IEC60529 هست. بر اساس آن محفظه های تجهیرات الکتریکی که در فضای باز نصب میشوند با کدهای استانداردی IP XY از نظر نفوذ در برابر عوامل خارجی تقسیم بندی میشوند.

میشوند.

X وY در IPxy چه نقشی دارد؟

X رقمی بین ۰ تا ۶ هست که میزان درجه ی حفاظت دستگاه در برابر جامداتی مثل گرد و غبار رو نشان میدهد و Y رقمی بین ۰ تا ۸ هست که میزان حفاظت دستگاه در برابر مایعات مانند آب رو نشان میدهد   .در جدول زیر معانی رقم های بعد از IP  آمده :

جدول محاسبه میزان محافظت
جدول محاسبه میزان محافظت

گاهی هم ممکن است درجه ی حفاظت را بصورت IPxyz  ببینید. یعنی سه رقم بعد از آی پی باشد.  رقم سوم نشان دهنده درجه حفاظت لامپ ال ای دی یا پروژکتور LED در برابر ضربه و هرگونه برخورد خارجی به آن دستگاه را نشان میدهد.

رقم اول حفاظت ip به چه معناست؟

اولین رقم اگر ۰ باشد به معنی حفاظت نشده است و هر چه این رقم بالاتر باشد حفاظت قطعه در برابر ذرات ریزتر را نشان میدهد برای مقال عدد ۲ یعنی در برابر اجسام بزرگتر از ۱۲ میلیمتر حفاظت میکند.
اگر ابن عدد در بالاترین حد خود یعنی ۶ باشد به این معنی است که هیج گونه گردو غباری نفوذ نمیکند.

رقم دوم حفاظت ای پی چه چیزی را مشخص میکند؟

این رقتم از استاندارد ip به مقاومت قطعه الکترونیک در برابر آب اشاره دارد. برای مثال عدد ۵ یعنی این قطعه در برابر فوران آب حفاظت بالایی دارد و در برابر آب پرتاب شده از دستگاه آب پخش کن مقاومت دارد.

موارد لیست شده زیر نشان دهنده مفهوم رقم اول بعد از کلمه IP یا درجه ی حفاظت هست.

  • رقم ۰ : بدون حفاظت
  • رقم ۱ : حفاظت در برابر جامدات یا اشیاء سخت بزرگتر از ۵۰ میلیمتر (دستها یا ابزار بزرگ)
  • رقم ۲ : حفاظت در برابر جامدات یا اشیاء سخت کوچکتر از ۱۲ میلیمتر (دستها یا ابزار بزرگ)
  • رقم ۳ : حفاظت در برابر جامدات یا اشیاء سخت بزرگتر از ۲٫۵ میلیمتر (سیمها یا ابزار کوچک)
  • رقم ۴ : حفاظت در برابر جامدات یا اشیاء سخت بزرگتر از ۱ میلیمتر (سیمها یا ابزار کوچک)
  • رقم ۵ : حفاظت کافی در برابر گرد و غبار که با تجهیزات وارد میشن.
  • رقم ۶ : غیر قابل نفوذ در برابر گرد و غبار

موارد لیست شده زیر نشون دهنده مفهوم رقم دوم بعد از کلمه IP یا درجه ی حفاظت هست.

  • رقم ۰ : بدون حفاظت
  • رقم ۱ : حفاظت مقابل ریزش عمودی آب
  • رقم ۲ : حفاظت مقابل ریزش عمودی آب با زاویه ۱۵ درجه
  • رقم ۳ : حفاظت مقابل پاشیدن آب تا ۶۰ درجه در هر طرف
  • رقم ۴ : حفاظت مقابل پاشیدن آب تا ۶۰ درجه با هر زاویه
  • رقم ۵ : حفاظت مقابل واتر جت در هر مسیر
  • واتر جت ( WaterJet ) چیست؟ تجهیزاتی که از جریان آب با فشار بالا استفاده میکنند مثلاً برای تمیزکاری.
  • رقم ۶ : حفاظت مقابل واتر جت قوی یا امواج دریا
  • رقم ۷ : حفاظت مقابل فرو رفتن در آب تا یک متر در ۳۰ دقیقه
  • رقم ۸ : حفاظت مقابل غرق شدن در آب
رقم اول و دوم در درجه حفاظت
رقم اول و دوم در درجه حفاظت

اولین رقم IP، بیانگر میزان نفوذ اجسام و ذرات ریز جامد به داخل محصوله. عدد ۶، بالاترین درجه ی حفاظت دربرابر ذرات جامده. رقم دوم بیانگر میزان نفوذ آب به داخل دستگاه هست.

عدد ۸ بالاترین درجه حفاظتی در برابر آبه. به عنوان مثال درجه آی پی در چراغ دفنی ضدّ آب باید IP67 باشد. – خطر اتصال برق ۲۲۰ ولت به بدنه فلزی پروژکتور و در پی آن احتمال برق گرفتگی – مصرف برق اضافه و تحمیل هزینه های بیهوده – اتصال در مدار داخلی پروژکتور ال ای دی و اختلال در کارکرد عادی آن که در نهایت منجر به سوختن ال ای دی ها یا کاهش عمر پروژکتور میشه – ایجاد بخار و میعان آب بر سطح داخلی شیشه پروژکتور و انحراف زاویه  پخش نور خروجی.

کد های حفاظتی رایج در پروژه های صنعتی
کد های حفاظتی رایج در پروژه های صنعتی

تجهیزات الکتریکی در برابر اجسام و مایعات حساسیت بالایی دارند . به حدی که با ورود مقداری مایعات به اون‌ها، ممکنه از کار بیفتند و غیر قابل استفاده شوند . خرابی تجهیزات، نه تنها منجر به صرف هزینه‌های بیشتر می‌شود ، بلکه ایمنی افراد را نیز به خطر می‌اندازد  . یکی از راه‌حل‌هایی که برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی استفاده می‌شود تعیین درجه ی حفاظت چراغ هاست.

چگونگی بالا بردن درجه آی پی

برای جلوگیری از آسیب دیدن ، چراغ دفنی ضد آب باید با استاندارد IP67 ساخته شود . جنس مناسب شیشه و مقاومت آن در برابر تغییرات حرارتی ، استفاده از واشرهای آب بندی مرغوب ، گلندهای فلزی و ضد زنگ ، پیچ های استیل و استفاده از رنگ الکترواستاتیک از مواردی هستند که درجه آی پی را بالا می برند، عمر چراغ دفنی را بیشتر کرده و آنرا دربرابر خوردگی مقاوم می کنند . در صنعت روشنایی و نورپردازی ، نفوذ آب به داخل پروژکتورِ ال ای دی ، خطرات جانی و مالی در پی دارد.

برای شناخت بیشتر ویژگی های لامپ و انتخاب مناسب ترین لامپ برای مکان مورد نیاز خود میتوانید به بخش مقالات ما در صفحه ی اخبار مراجعه کرده تا به روز ترین اطلاعات را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد .

2 دیدگاه

  • این مقاله عالی بود! من به دنبال اطلاعات بیشتر درباره درجه‌های حفاظت چراغ‌ها و تجهیزات الکترونیکی برای پروژه ام بودم و این مطلب به من تمام جزئیات لازم را ارائه داد. توضیحاتی که در اینجا ارائه شده، به طور کامل بوده و درباره اهمیت و نحوه برچسب‌گذاری و تعیین درجه‌های حفاظت چراغ‌ها و تجهیزات الکترونیکی به من آگاهی داد. ممنون از این مقاله ارزشمند و پرمحتوا!”

  • چه خوب که درجه‌ی حفاظت چراغ‌ها و تجهیزات الکترونیکی اهمیت داده می‌شه! واقعاً خوشحالم که توجه به این موضوع در نظر گرفته می‌شه. برای من به عنوان کاربر، این نشون می‌ده که شما به جنبه‌ی کیفیت و دقت تولیدتون اهمیت می‌دید و این باعث می‌شه من به شما اعتماد بیشتری داشته باشم. از اینکه به حفاظت چراغ‌ها و تجهیزات الکترونیکی اهمیت می‌دید، متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *