روشنایی بزرگراه یا معابر یکی از عوامل مهم برای تامین امنیت رانندگان و عابرین در شب است تا آنها بتوانند تمام جزئیات مهم محیط مانند علائم  راهنمایی و خرابی جاده‌ها را ببیند تا حوادث رانندگی کاهش یابند. در این مقاله سعی داریم درباره روشنایی بزرگراه و مزیت‌های آن علاوه بر انواع چراغ‌های مورد استفاده در بزرگراه صحبت کنیم.

اجزای پایه چراغ روشنایی بزرگراه

پایه چراغ‌های روشنایی بزرگراه‌ معمولا به صورت دو طرفه و یک طرفه نصب میشود. در اینجا بخش‌های مختلف آن را توضیح میدهیم.

۱- پایه

پایه چراغ‌های بزرگراه در شکل‌های لوله‌ای و چند وجهی با پوشش گالوانیزه تولید میشوند. جنس این پایه‌ها از فولاد ST37 و ارتفاع آنها متغیر است.

۲- سرانداز

سرانداز بر روی تیرهای سیمانی نصب شده و انواع چراغ‌های لاک پشتی بر روی آن نصب میشوند. این دستک‌ها میتوانند بصورت یک تا چهار طرفه باشند.

۳- لامپ

بسته به نوع سرپیچ، انواع لامپ‌های ال ای دی، لامپ گازی، هالوژنی لامپ‌های بخار سدیم (زرد) و لامپ‌های بخار جیوه (سفید) در بزرگراه‌ها استفاده میشوند. امروزه به منظور راحتی و امنیت رانندگان، لامپ‌های سدیمی ۲۵۰ تا ۴۰۰ وات استفاده میشوند.

چراغ زرد بخار سدیم بزرگراه

چرا بیشتر چراغ‌های بزرگراه‌ها زرد هستند؟

چراغ‌های خیابانی و بزرگراه بدلیل لامپ مورد استفاده (گاز بخار سدیم) زرد رنگ هستند. این لامپ‌ها به دو نوع سدیم کم فشار ((LPS و سدیم پرفشار(HPS) تقسیم میشوند. لامپ‌های سدیم پرفشار نسبت به سدیم کم فشار کارآمدتر و از نظر دما خنک‌تر هستند و اکثر چراغ‌های خیابان‌ها از همین نوع هستند.

اما چرا این چراغ‌ها به رنگ زرد هستند؟ روشنایی بزرگراه یکی از مهمترین عوامل در تامین امنیت رانندگان و عابرین پیاده است پس بنابراین باید به بهترین حالت پیاده سازی شود. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که نور زرد نسبت به نور سفید نفوذ مه بهتری دارد و دید محیطی بهتری به رانندگان می‌دهد. همچنین به دلیل ساختار چشم، انسان‌ها در زیر زرد جزئیات بیشتری را میبینند.

انواع لامپ بزرگراه

 لامپ‌های جیوه‌ای، لامپ های بخار سدیم، ال ای دی و متال هالید از جمله لامپ‌های مورد استفاده برای تامین روشنایی بزرگراه‌ هستند. برای روشنایی معابر بهتر است از لامپ‌های سدیم و ال ای دی بدلیل طول عمر زیاد استفاده شود.

  • لامپ‌های بخار سدیم

این لامپ‌ها به دو نوع سدیم کم فشار ((LPS و سدیم پرفشار(HPS) تقسیم میشوند.

لامپ‌های سدیم پرفشار دارای عمر طولانی، دمای خنک‌ و رنگ مختلف هستند. لامپ‌های بخار سدیم کم فشار فقط در راه‌هایی که نیاز به نور با ترکیب رنگ‌ مختلف ندارند، توصیه می‌شود.

  • لامپ جیوه

این نوع لامپ دارای عمری طولانی است و در روشنایی بزرگراه و خیابان استفاده می‌شود.

  • لامپ متال هالید

لامپ‌های متال هالید دارای عمری طولانی هستند و در مناطقی که رنگ اجسام اهمیت دارد، استفاده میشوند.

  • لامپ فلورسنت

امروزه این نوع لامپ بدلیل عمر کوتاه کمتر در روشنایی معابر استفاده می شود.

  • لامپ ال ای دی

اکثر چراغ‌های اتوبانی LED  با استفاده از تجهیراتی مانند لنز و رفلکتورها، به گونه ای طراحی شده اند که نور خود را به صورت کامل بر سطح مورد نیاز می تابند. ال ای دی ها به دلیل پایین بودن هزینه های مصرف انرژی برق و هزینه های نگهداری و همچنین طول عمر بالای آنها، محبوب ترین انتخاب برای روشنایی بزرگراه ها هستند.

ضرورت روشنایی بزرگراه

سیستم روشنایی بزرگراهی که به خوبی طراحی شده باشد مزایای مختلفی را به همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش کسب و کار

شهر یا نواحی مرکز شهر که در صورت نبودن روشنایی تقریباً پس از تاریکی هوا کاملاً خالی از سکنه می‌شدند، پس از اضافه شدن روشنایی فعالیت تجاری خود را افزایش دادند.

اقتصاد

معماران و شهرسازان نور را منبع اصلی محرک اقتصادی و زیباسازی پروژه‌های خود دانسته‌اند.

کاهش نرخ تصادفات شبانه

مطالعات و مشاهدات بسیاری نشان داده است که به دلیل روشنایی مناسب در مناطق شهری، برون شهری و روستایی بدون در نظر گرفتن کلاس بزرگراه، میزان تصادفات در شب کاهش قابل توجهی دارد. همچنین مشاهده می‌شود که استفاده صحیح از تکنیک‌های نورپردازی مدرن بدون شک در کاهش تعداد تصادفات و حوادث تاثیرگذار است.

کاهش جرایم سنگین

اقدامات غیرقانونی و فعالیت‌های ضد اجتماعی در جاده‌ها قطعاً با بهبود تکنیک‌های روشنایی کاهش یافته‌اند.

3 دیدگاه

  • این مطلب برای من بسیار عالی و مفید بود و واقعا تحت تاثیرش قرار گرفتم. مطلب روشنایی بزرگراه با زبانی ساده و قابل فهم برای یک فرد عادی مثل من نوشته شده و انواع لامپ های مورد استفاده بزرگراه هم بطور کامل معرفی شدند. از نویسنده این مقاله بی نظیر ممنونم

  • این مقاله درباره روشنایی بزرگراه واقعا مفید بود! واقعا که وجود پایه چراغ های روشنایی جزو مهمترین منابع تامین امنیت هستند! دلیل نور زرد لامپ های پایه های روشنایی بسیار برای من جالب بود! این مقاله به من اطلاعات مفید و کاربردی داد! متشکرم از نویسنده این مقاله برای به اشتراک گذاری این اطلاعات مفید!

  • وجود پایه چراغ روشنایی یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات برای حفظ امنیت و تامین روشناییه! جزییات این مقاله درباره رنگ نور لامپ پایه‌های روشنایی در بزرگراه و اجزای آن بسیار مفید و جامع بود! همچنین انتخاب لامپ مناسب برای کاهش هزینه و مصرف انرژی و حفظ محیط زیست بسیار مهمه! از نویسنده این مقاله تشکر میکنم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *