این مقاله  به عنوان یک دستورالعمل برای مهندسان و طراحانی است که نیاز به انتخاب یک سیستم حفاظت سطح مناسب برای کالا های فلزی خود  دارند. خوب می دانیم که ضربه خوردن  به عنوان یک مکانیسم ،قابل پیشگیری نیست. فقط می توان میزان خوردگی و عواقب آن را به حداقل رساند. ضربه  و نرخ آسیب، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. شرایط کاربردی و محیطی، خواص مواد، اثرات تنش و اثربخشی اقدامات حفاظتی همگی بر میزان خسارت تأثیر دارند. تمرکز بر مقاومت در برابر خوردگی کالا ها در حال افزایش است . پوشش داکرومات یک راه حل بسیار کاربردی برای این نوع خسارت ها می باشد .


داکرومات عمدتاً از تکه های روی و آلومینیوم که روی هم قرار گرفته اند در یک کوره  معدنی ساخته می شود . داکرومات اصلی ترین پوشش معدنی است که بیشتر در توربین های بادی، کامیون های سنگین،صنعت دریایی، کشاورزی، تجهیزات ساختمانی ، صنایع هوافضا و … استفاده می شود.باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که این پوشش ابتدا در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار میگرفت و پس از آن به سایر صنایع راه یافت .

یک پوشش داکرومات با کیفیت خوب دارای ویژگی های مختلفی مانند حفاظت در برابر خوردگی چهار طرفه، حفاظت مانع و عمل گالوانیکی است. اکسیدهای روی و کربنات‌ها می‌توانند به ناحیه آسیب‌دیده رفته و پوشش را بازیابی کنند، این امر خود ترمیمی را در پوشش داکرومت امکان‌پذیر می‌سازد.

روکش های داکرومات  ایجاد شده می توانند با سیستم های آبکاری و سایر پوشش های پایه ترکیب شوند. به عنوان مثال، در مقایسه با سایر پوشش‌های آبکاری شده، محافظت مواد در برابر خوردگی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند و خواص عملکردی آن را بهینه می‌کنند.

پوشش داکرومات
پوشش داکرومات

برخی از مزایای پوشش داکرومات

  • ضخامت بسیار کم
  • نیازی به شست و شوی  اسیدی  یا آبکاری الکتریکی ندارد.
  • مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
  • رسانا
  • مقاوم در برابر حلال های آلی
  • مقاومت در برابر آب شور تا ۱۰۰۰ ساعت به صورت مستقیم
  • در برابر خوردگی محافظت بیشتری نسبت به روی دارد
  • مزایای زیست محیطی از فلزات غیر سمی تشکیل شده است

روش های ایجاد پوشش داکرومات

در حالی که جهت ایجاد پوشش روی از جریان الکتریکی استفاده می‌کنند، پوشش داکرومات یک فرآیند غیرالکتریکی است که در آن لایه‌های روی و آلومینیوم با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند دیپ اسپین، رک دیپ اسپین یا اسپری اعمال می‌شوند. هدف هر دو فرآیند افزایش مقاومت در برابر آسیب های خارجی جهت پایه های روشنایی و برج های نوری قابل استفاده است است.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.