لامپ های بخار گاز سدیم

این لامپ ها توسط شرکت نیکامهر تولدید و توضیع میشوند


لامپ های بخار سدیم یک لامپ تخلیه گاز است که از سدیم در حالت برانگیخته برای تولید نور در طول موج مشخصه نزدیک به ۵۸۹ نانومتر استفاده می کند.
دو نوع از این لامپ ها در بازار یافت میشود
۱- فشار کم : لامپ های سدیم کم فشار منابع نور الکتریکی بسیار کارآمدی هستند، اما نور زرد آنها دید را در فضای باز محدود می کند ، مانند لامپ های خیابانی
۲- فشار بالا :لامپ های سدیم پرفشار طیف وسیع تری از نور را نسبت به لامپ های کم فشار ساطع می کنند، اما هنوز هم نسبت به سایر لامپ ها طیف رنگ ضعیف کمتری دارند.

لامپ های بخار سدیم کم فشار

ایده لامپ سدیم کم فشار برای اولین بار در حدود سال ۱۹۲۰ به دلیل توسعه نوعی شیشه که می تواند در برابر اثرات نابود کننده بخار سدیم مقاومت کند، عملی شد. آنها در فشارهای کمتر از ۱ پاسکال (pa) عمل و یک طیف نوری تقریباً تک رنگ در اطراف خطوط انتشار سدیم در طول موج ۵۸۹٫۰ و ۵۸۹٫۵۶ نانومتر تولید کردند.نور زرد تولید شده توسط اینها دامنه کاربردها را به مواردی که دید رنگی مورد نیاز نبود محدود کرد.

چراغ های گاز سدیم

لامپ سدیم پر فشار

تحقیقات اولیه در مورد لامپ های سدیم فشار بالا در بریتانیا و ایالات متحده انجام شد.افزایش فشار بخار سدیم طیف انتشار سدیم را گسترش داد به طوری که نور تولید شده انرژی بیشتری در طول موج های بالاتر و زیر ناحیه ۵۸۹ نانومتری ساطع کرد.

کاربرد

برای مکان‌هایی که آلودگی نوری مورد توجه قرار می‌گیرد، مانند نزدیکی رصدخانه‌های نجومی یا سواحل لانه‌سازی لاک‌پشت‌های دریایی، لامپ های سدیم کم فشار ترجیح داده می‌شود . لامپ های سدیم فشار بالا به طور گسترده ای در روشنایی های صنعتی، به ویژه در تاسیسات بزرگ تولیدی ها استفاده می شنود همچنین لامپ های سدیم فشار بالا معمولاً به عنوان چراغ های روشنایی برای رشد گیاهان استفاده می شود.آنها همچنین به طور گسترده برای روشنایی فضای باز مانند روشنایی جاده ها، روشنایی پارکینگ ها و مناطق امنیتی استفاده شده اند. یکی از پیامدهای نورپردازی گسترده عمومی این است که در شب های ابری، شهرهایی که نور کافی دارند توسط نور منعکس شده از ابرها روشن می شوند. جایی که نورهای بخار سدیم منبع روشنایی شهری هستند، آسمان شب رنگ نارنجی دارد.

دلیل استفاده از زنون (Xenon) در لامپ های فشار بالای سدیم

از آنجایی که قوس سدیم با فشار بالا از نظر شیمیایی بسیار واکنش پذیر است، لوله قوس معمولاً از اکسید آلومینیوم نیمه شفاف ساخته می شود. زنون در فشار پایین به عنوان “گاز استارت” در لامپ HPS استفاده می شود. کمترین رسانایی حرارتی و کمترین پتانسیل یونیزاسیون را در بین تمام گازهای نجیب پایدار دارد.به عنوان یک گاز نجیب، با واکنش های شیمیایی رخ داده در لامپ عامل تداخلی ندارد. رسانایی حرارتی پایین تلفات حرارتی لامپ را در حالت کار به حداقل می رساند و پتانسیل یونیزاسیون کم باعث می شود ولتاژ شکست گاز در حالت سرد نسبتاً پایین باشد و این امکان روشن شدن آسان لامپ را فراهم می کند.

 

 

 

2 دیدگاه

  • این لامپ‌های بخار سدیم واقعاً چیز جالبیه! از وقتی ازشون استفاده می‌کنم، واقعاً راضیم. معمولاً این لامپ‌ها در چراغ‌های خیابانی استفاده می‌شن و واقعاً نور قوی و روشنی ایجاد می‌کنن. چیزی که واقعاً دوست دارم درباره این لامپ‌ها اینه که خیلی طول عمر زیادی دارن و نیازی به تعویض مکرر ندارن. این باعث میشه هزینه‌های مربوط به تعمیر و تعویض کم بشه. همچنین، این لامپ‌ها از آسمان شب درخشان به نظر میان و به ترافیک شهری کمک می‌کنن. از وقتی این لامپ‌های بخار سدیم استفاده می‌شن، شهرمون واقعاً بهتر و ایمن‌تر شده.

  • واو، این مقاله واقعاً جالب و آموزنده بود! قبلاً هیچ اطلاعاتی درباره لامپ های بخار سدیم نداشتم، اما این مطلب برای مقاله ام بسیار مفید بود. اون توضیحات فنی و علمی رو به یه طریق ساده و قابل درک بیان کرده بودید که حتی برای غیرفنی‌ها مثل من، انگار که دارم یه داستان جذاب می‌خونم! ممنون از مطالب خوبتون!

    اون قسمت‌هایی که در مورد عملکرد لامپ های بخار سدیم صحبت کردید، واقعاً مراحل تولید نور رو متوجه شدم. همچنین، اشاره‌هایی به مزایا و معایب این نوع لامپ‌ها هم که داده شد، بسیار کامل بودند.

    ممنون از نویسنده این مقاله که به این تفصیل و با این انگیزه اطلاعات ارزشمندی رو در اختیارمون گذاشته. حتماً از این به بعد، وقتی چراغ‌های خیابانی رو می‌بینم، به لامپ‌های بخار سدیم توجه خواهم کرد و از این به بعد به چراغ‌هام ارزش ویژه‌ای خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *