لامپ فلورسنت، یک لامپ بخار جیوه ای کم وزن است که از فلورسانس برای ارائه نور مرئی استفاده میکند. یک جریان الکتریکی در گاز به بخار جیوه انرژی می دهد که تابش فرابنفش را از طریق فرایند تخلیه تحویل می دهد و تابش فرابنفش باعث می شود پوشش فسفر دیواره داخلی لامپ نور مرئی را تابش کند

تاریخچه لامپ های فلورسنت:

در سال ۱۸۵۲، سر جورج استوکس تبدیل تابش اشعه فوق ناقض به تابش مرئی را کشف کرد. از این زمان تا سال ۱۹۲۰ انواع مختلفی از آزمایش‌ها برای ایجاد تخلیه‌های الکتریکی با فشار پایین و بالا در بخار جیوه و سدیم انجام شد. در دهه ۱۹۲۰، این واقعیت کشف شد که مخلوط بخار جیوه و گاز بی اثر در فشار کم ۶۰ درصد برای تبدیل توان الکتریکی ورودی به یک خط طیفی منفرد در ۲۵۳٫۷ نانومتر، کارآمد است.با استفاده از مواد فلورسنت مناسب در داخل لامپ، اشعه فوق العاده نافذ به پرتوهای نور مرئی تبدیل میشوند. در سال ۱۹۳۵، یک تیم موفق شد که برای اولین بار فلورسنت سبز را با بازدهی ۶۰ درصد تولید کند. پس از گذشت دو سال و نیم، لامپ های فلورسنت به رنگ سفید و شش رنگ دیگر به بازار عرضه شدند که برای تولید رنگ های مختلف، از مخلوط پودر فسفر استفاده شد. بعد از مدتی لامپ ۴ فوتی معرفی شد که به طور گسترده در روشنایی ادارات، مدارس و صنعت استفاده شدند.

یک لامپ فلورسنت چگونه کار میکند؟ مدار یک لامپ فلورسنت چگونه عمل میکند؟

ولتاژ کامل ابتدا درخشش در استارت برقرار می شود. این به این دلیل است که شکاف الکترودها در لامپ نئون استارت بسیار کمتر از شکاف لامپ فلورسنت است. سپس گاز داخل استارت به دلیل ولتاژ کامل ایونیزه می شود و نوار دو فلزی را گرم می کند که باعث خم شدن نوار دو فلزی برای اتصال به تماس ثابت می شود. اگرچه پتانسیل ایونیزاسیون نئون بیشتر از پتانسیل آرگون است اما هنوز هم به دلیل شکاف الکترود کوچک، گرادیان ولتاژ بالا در لامپ نئون ظاهر می شود و از این رو تخلیه درخشش ابتدا در استارت آغاز می شود.

2 دیدگاه

  • این مطلب بهم کمک کرد تا در مورد لامپ فلورسنت بیشتر بفهمم. من همیشه از این نوع لامپ‌ها استفاده می‌کردم، اما نمی‌دونستم چطور کار می‌کنن و چه مزایا و معایبی دارن. توضیحاتی که درباره ساختار و عملکرد لامپ فلورسنت ارائه شده، واقعاً جالب بود. اطلاعاتی که درباره صرفه‌جویی در مصرف انرژی، عمر طولانی، و کیفیت نور تولیدی این لامپ‌ها داده شده، خیلی مفید بود. ممنون از نویسنده این مقاله که این اطلاعات رو با ما به اشتراک گذاشت و بهم کمک کرد تا انتخاب بهتری داشته باشم.

  • این مطلب واقعاً عالی بود! من همیشه به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد لامپ فلورسنت بودم و این مقاله به من توضیحات کامل و جامعی ارائه داد. توضیحاتی که در اینجا ارائه شده، به طور روان و قابل درک بوده و نحوه عملکرد و مزایای لامپ‌های فلورسنت را به من توضیح داد. اکنون من می‌دانم که لامپ‌های فلورسنت چگونه نور صادر می‌کنند و چرا این نوع لامپ‌ها در مصارف خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این اطلاعات، به راحتی می‌توانم لامپ‌های فلورسنت را در خانه‌ام و محیط‌های کاری انتخاب کنم و از نور مطلوب و صرفه‌جویی در انرژی بهره‌مند شوم. ممنون از این مقاله کاربردی و مفید!”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *