توضیحات مختصر و مفید در خصوص لامپ متال هالید


لامپ متال هالید نوعی خاص از لامپ تخلیه قوس است که برروی جریان قوس از طریق مقداری نمک یدید همراه با گاز آرگون و فشار بخار جیوه در دمای لوله قوس ۱۰۰۰ درجه کلوین کار میکند.

چه کسی لامپ متال هاید را کشف کرد؟

دکتر ریلینگ در سال ۱۹۶۰، لامپ متال هالید را کشف کرد.

ویژگی ساختاری لامپ های متال هالید چیست؟

لامپ های متال هالید شامل:

۱- حباب شیشه ای

۲- لوله قوسی

۳- الکترود کمکی با مقاومت بالا

۴-glass stem

۵- سیم مولیبدم

۶- گاز آرگون

۷- الکترود

۸- بخارجیوه

۹- یدیدهای ایندیم، تالیم و سدیم

لامپ متال هالید چگونه کار میکند؟

هنگامی که ولتاژ کامل در الکترودهای اصلی اعمال میشود، هیچ قوسی در زمان کلیدزنی ایجاد نمیشود. الکترود کمکی یا الکترود شروع کننده در نزدیکی الکترودهای اصلی متصل به ساقه شیشه، یک تخلیه اولیه بین آن ها ایجاد میکند. الکترود شروع کننده برای ایجاد قوس اولیه بین الکترود اصلی و کمکی، استفاده میشود که متال های نمک هالید را گرم میکند. الکترود کمکی مقاومت بسیار بالایی برای محدود کردن جریان در قوس اولیه دارد. تخلیه ابتدا در آرگون و سپس در جیوه اتفاق میافتد. برای رسیدن به خروجی نور کامل در این لامپ ها، حدود ۵ دقیقه زمان میبرد.

چرا لامپ متال هالید با ساختار بدون قاب است؟

این مدل لامپ دارای ساختار بدون قاب میباشد. مولیبدن به عنوان سیستم برق بیرونی استفاده میشود و غیرمغناطیسی است. دلیل این مسئله این است که جریان ac، از قاب عبور میکند و یک میدان مغناطیسی ضربانی ایجاد میکند که باعث میشود که الکترون از چارچوب خارج و جذب یون های سدیم شود، از طریق دیواره لوله قوس حرکت میکنند و این باعث تخلیه کامل سیم از جریان قوس میشود.

چرا در هر دو انتهای لوله قوس فلزی هالید پوشش بازتابی وجود دارد؟

لامپ متال هالید دارای یک لوله قوسی است که انتهای آن با یک پوشش سفید بازتابنده که برای هدایت مجدد انرژی به لوله استفاده میشود، گرفته میشود. دمای یکنواخت را میتوان در طول کل لوله قوس( به دلیل کوتاهی طول لوله)، حفظ کرد.

لومن متوسط طول عمر(ساعت) لومن/وات حباب وات
۱۰۸۰۰ ۷۵۰۰ ۸۰ BT28 ۱۷۵
۱۷۰۰۰ ۷۵۰۰ ۸۲ BT28 ۲۵۰
۲۰۴۰۰ ۱۵۰۰۰ ۸۵ B37 ۴۰۰
۹۲۰۰۰ ۱۰۰۰۰ ۱۱۵ BT56 ۱۰۰۰
۱۴۰۰۰ ۱۵۰۰ ۱۰۳ BT56 ۱۵۰۰

2 دیدگاه

  • من هیچ وقت درباره لامپ متال هالید نشنیده بودم! این مطلب واقعا برام جالب بود و بهم اطلاعات جدیدی راجع به این تکنولوژی میده. ازتون متشکرم که این اطلاعات رو به اشتراک گذاشتید و به صورت محاوره‌ای و قابل درک توضیح دادید. حالا می‌دونم که لامپ متال هالید چیست و چطوری عمل می‌کنه. این اطلاعات برام واقعا مفید بودن و بهم کمک میکنن تا انتخاب درستی برای نورپردازی و روشنایی در محیط‌های مختلف داشته باشم. دمتون گرم بابت این مطلب جذاب و آموزنده

  • این مطلب واقعاً فوق‌العاده بود! من به دنبال اطلاعات بیشتر درباره لامپ متال هالید بودم و این مقاله به من توضیحات کامل و روانی ارائه داد. توضیحاتی که در اینجا ارائه شده، به طور قابل فهم بوده و نحوه عملکرد و مزایای لامپ‌های متال هالید را به من نشان داد. اکنون من می‌دانم که لامپ‌های متال هالید چگونه نور قوی و روشنی ایجاد می‌کنند و چرا این نوع لامپ‌ها در مصارف خانگی، تجاری و روشنایی معابر بسیار پرطرفدار هستند. با این اطلاعات، به راحتی می‌توانم لامپ‌های متال هالید را در محیط‌های مختلف انتخاب کنم و از نور کیفیت بالا و انرژی‌های بهینه استفاده کنم. ممنون از این مقاله ارزشمند و مفهوم که نیازمندی‌های من را کاملاً برآورده کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *