روشنایی اماکن تجاری ، فضا و گردش کاری باید به صورتی باشد که ساکنان آن مکان را تشویق کند تا وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

یک ساختمان تجاری میتواند شامل دفاتر ، بیمارستان ، فروشگاه و … باشد . در این موقعیت می توان  شرایط را به شکل بی نظیری دلپذیر کرد و نور پردازی نقش بسیار مهمی در این انجام این کار دارد .

نورپردازی مناسب می تواند عملکردی بهینه، رضایت بخش و فضایی وظیفه محور را فراهم کند. روشنایی اماکن تجاری ممکن است در ابتدا گران به نظر برسند ، اما اگر به گونه ای طراحی شوند  که دوام بیشتری داشته باشند،میتوانند هم بصرفه و هم اقتصادی باشند . اساساً، نوع نورپردازی باید متناسب با نوع فعالیت ساختمان تجاری باشد، به طوری که سطوح روشنایی و استانداردهای کافی انرژی حفظ شود.

مخاطب هدف

باید به این نکته توجه داشت که هدف کارفرما و مقدار بودجه مد نظر او چقدر است و بسته به مقدار بودجه می توان  حالت های مختلفی را بررسی کرد . در بعضی مواقع هدف کارفرما تنها نورپردازی برای عبور و مرور مردم است در بعضی مواقع باید ساختمان به خوبی دیده شود و در حالتی دیگر نورپردازی  باید طوری باشد که مشتری احتمالی را جذب کند . در تمام این حالات باید به مقدار مصرف انژی توجه ویژه ای شود .

پاساژ ها

برای فروش یک محصول می توان با جدیت گفت که نوع  ارائه دادن آن دسته کمی از اهمیت خود آن محصول ندارد . در زمان های گذشته فروشنده ها توجه چندانی به نورپردازی فروشگاه های خود نمی کرنند اما با گذشت زمان ، نورپردازی یکی از مهم ترین بخش های یک فروشگاه شد . نورپردازی در پاساژها و مراکز تجاری باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که تاثیر گذار و ساده باشد و مخاطب را به ورود به فرشگاه جذب کند .

نما و فضای بیرونی

برای نورپردازی مجتمع تجاری باید قسمت های مهم دیگری نظیر محوطه های باز و فضای سبز بیرون آن را مورد توجه قرار داد. این بخش ها به عنوان کانون اجتماعی و استراحتگاه مراجعه کنندگان است و آن ها باید لحظات خوشی را تجربه کنند. از طرفی در برخی مجتمع های تجاری این مکان ها قسمت های ورودی به پاساژ است و همین موضوع باعث جلب توجه بیشتری می شود. اگر بتوانید اول برای این گونه مکان ها برنامه ریزی کنید و نورپردازی ویژه طراحی کنید، قطعا در رضایت مشتری تاثیر خواهد داشت. هرچه بیشتر برای این قسمت ها وقت بگذارید و تزئینات منحصر به فردی ایجاد کنید، مشتریان شما را در ذهن خود ثبت کرده و همیشه بازدید از مکان شما را در اولویت قرار می دهند. محوطه ها همیشه موضوع مهمی در نورپردازی مراکز تجاری بوده اند. 

راهرو ها  و فضای داخل

راهرو ها

توجه داشته باشید که بیشتر وقت مراجعه کنندگان در راهرو ها و قسمت های داخلی مجموعه سپری میشود پس باید به نورپردازی این مکان ها نیز توجه ویژه ای شود. در صورتی که این قسمت ها به صورت صحیح نورپردازی شود میتواند تاثیر چشم گیری در ایجاد مراجعه کننده وفا دار داشته باشد .

تاثیر بر فروش

و در اخر تجربه ها نشنان داده که هرچه نورپردازی پویا تر طراحی شود میزان جذب مخاطب آن مجموعه نیز بیشتر است.

2 دیدگاه

  • من دنبال راهنمایی برای نورپردازی و روشنایی اماکن تجاری، محوطه‌های باز و فضای سبزم بودم و این مقاله بهم تمام اطلاعاتی که نیاز داشتم رو بهم ارائه داد. واقعاً توصیه‌ها و راهنمایی‌های موجود در این مقاله برام بسیار مفید و کاربردی بودند. حتی توصیه‌ها در مورد انتخاب نوع نور و استفاده از محصولات مختلف نورپردازی واقعاً کمکم کردند. میتونم حالا با اطمینان بهتری به طراحی و نورپردازی اماکن تجاری و فضاهای سبزم بپردازم. واقعاً سپاسگزارم از شما که این اطلاعات کامل رو با ما به اشتراک گذاشتید. من حتماً این مقاله رو به همه دوستانم هم پیشنهاد می‌کنم. ممنونم از شما بابت این مطلب بی‌نظیر

  • این مطلب واقعاً محشر بود! من همیشه به دنبال ایده‌های جدید و زیبا برای نورپردازی اماکن تجاری و محوطه‌های باز هستم، با خوندن این مقاله حسابی الهام گرفتم. توضیحاتی که درباره انواع نورپردازی و تأثیرات آن‌ها بر فضا و کسب و کار ارائه شده، بسیار مفهوم و کامل بودند. اطلاعات در مورد استفاده از نورپردازی برای جذب مشتریان و افزایش فروش و همچنین بهبود تجربه مشتریان، واقعاً مفید بودند. با این ایده‌ها و نکات جالب، می‌توانم فضاهای تجاری خود را به یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز تبدیل کنم. از نویسنده این مقاله که این اطلاعات ارزشمند را با ما به اشتراک گذاشته، تشکر می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *